Méz gomba

Nyersen vagy főve együk a gombát?

A FoodChem idei első számában közölték le azt a cikket, melyben öt kereskedelmi forgalomban kapható gyógygomba gyulladáscsökkentő hatását hasonlították össze feldolgozás előtt és után. A gombák gyulladás csökkentő aktivitását mát régóta ismerjük, akut és krónikus gyulladásos betegségek kiegészítő terápiájára elterjedten használjuk is, nagyon jó eredménnyel. Szemben a gyulladáscsillapító gyógyszerekkel, a gyógygombák nem azonnal fejtik ki hatásukat (ezért nem is gyógyszerek), legalább 3 hónapig tartó használatuk után számíthatunk panaszaink enyhülésére. Nézzük az eredményeket!

A vizsgálatban a White Button (Csiperke) gomba és a Honey Brown (Méz) gomba (mindkettő Agaricus bisporus), a Shiitake gomba(Lentinus edodes), az Enoki gomba (Flammulina velutipes) és az Oyster gomba, azaz Késői laskagomba (Pleurotus ostreatus) gyulladás csökkentő hatását vizsgálták a gyulladáscsökkentő aktivitás (LPS) és az interferon -γ (IFN-γ) szintjének mérésével.

A vizsgálati eredmények alapján a nyers Oyster, a Shiitake és az Enoki gombák hatékonyan gátolták a TNF-α termelését, mely magas gyulladás ellenes aktivitására utal. A gombák feldolgozása után (sütés, főzés) viszont elveszítették gyulladáscsökkentő aktivitásukat, ezért megállapították, hogy a gombákat nyers állapotukban érdemes fogyasztani, így tud gyulladáscsökkentő aktivitásuk leginkább érvényesülni.

Nagy előnyük, hogy a gombák rendszeres beiktatása étkezésünkbe semmi féle mellékhatással sem jár, sőt tele vannak értékes tápanyagokkal, melyek szükségesek immunrendszerünk kiegyensúlyozott működéséhez is. A téli, influenzás időszakban még nagyobb szükségünk van immunrendszerünk támogatására. Éppen ezért nyugodtan javasolható a gyógygombák étkezésekbe való beiktatása.